JavaScript seems to be disabled in your browser.
Du måste ha JavaScript aktiverat i din webbläsare för att kunna använda funktionaliteten på denna hemsida.

Köpvillkor

Innehåll


§1 Allmänt

St George Security Store ("Butiken") tillhandahållas av United Commerce Group Scandinavia AB ("Bolaget") med organisationsnummer 556935-7121. Avtal om köp mellan Bolaget och kund ("Kunden") är träffat när kunden fått orderbekräftelse från Bolaget till den e-postadress kunden angett i sin kundregistrering efter avslutad beställning. Bolaget ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Butiken, samt allt innehåll på denna, ägs av Bolaget eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Bolaget.

Bolaget reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel i Butiken, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Bolaget har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation i Butiken ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Bolaget ansvarar inte för information i Butiken som kommer från tredje part.

 

§2 Priser

Priserna anges i svenska kronor (kr) och inkluderar - om inget annat anges - gällande moms, för närvarande 25%. Vi reserverar oss för eventuella prisfel samt prisändringar på grund av ändrade inköpspriser, förändringar i valutaläget eller ändrade momssatser. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så kommer Bolaget att meddela Kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan Bolaget fortsätter med beställningen.

 

§3 Betalning

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

  • Klarna Checkout - Klarna Checkout är det förvalda betalningsalternativet, och erbjuder kunder att betala bland annat genom kreditkort (Visa, Mastercard och American Express), direktbetalning via Internetbank, autogiro med flera.
  • Trustly Direktbetalning via Internetbank - Trustly samarbetar med över 30 banker i hela Europa och erbjuder en betalningslösning som är integrerad i Butiken.
  • Klarna Faktura och Klarna Delbetalning
  • PayPal
  • Förskottsbetalning - Förskottsbetalningar ska betalas till Bankgiro 5120-1630 eller från utlandet till IBAN SE8950000000052031066773 / BIC ESSESESS. Vänligen ange ditt ordernummer som referens. Om förskottsbetalningar inte betalas inom 10 arbetsdagar, makuleras beställningen.
  • Faktura - Observera att fakturabetalning erbjuds endast till företag och föreningar efter sedvanlig kreditprövning. Vänligen kontakta oss om du önskar bli upplagd som fakturakund.

Vid val av Klarna, Trustly and PayPal ingår kunden ett avtal avseende betalningen med respektive bolag. För Klarnas betalningsvillkor hänsivar vi till Klarna.com, för PayPals betalningsvillkor till PayPal.com och för Trustlys betalningsvillkor till Trustly.com.

Påminnelseavgift
Vid försenad betalning utgår en lagstadgad påminnelseavgift.

 

§4 Leverans

Leveranssätt
Vår huvudtransportör är PostNord, som har flest utlämningsställen i Sverige, Danmark, Finland*, Norge* och Tyskland* av samtliga transportföretag. Därutöver samarbetar vi i enskilda fall med DB Schenker och DHL. Vi erbjuder för närvarande våra kunder följande leveranssätt:

  • MyPack - Leveransen sker till kundens närmaste utlämningsställe. När leveransen kommit fram till utlämningsstället, får kunden en avisering via SMS. Om kunden inte hämtar ut försändelsen inom 3 arbetsdagar, får kunden även en avisering via postbrev. Om kunden inte hämtar ut försändelsen inom 14 arbetsdagar från första avisering, returneras försändelsen till Bolaget, vilket medför returavgifter. På kundens initiativ och mot en kostnad kan Bolaget förlänga liggetiden hos utlämningsstället och även ändra leveransadressen. Maxvikten för MyPack är 20 kg per paket (kolli). Om kundens sammanlagda beställning väger mer än 20 kg, skickas den i flera paket. 
  • Hempaket - Leveransen sker till kundens dörr. När försändelsen kommer fram till kundens ort, aviseras kunden via SMS och får ett antal tidsintervaller (antingen dagtid mellan kl 09.00 - 17.00 eller kvällstid mellan kl 17.00 - 21.00) att välja emellan. Passar ingen av tiderna, kan kunden välja mellan nya förslag på tider via SMS. Skulle kunden vid avtalad tid inte vara hemma eller inte svara på SMS aviseringen, levereras försändelsen till närmaste utlämningsställe för paket upp till 20 kg eller filial/depå för paket över 20 kg. Kunden får i så fall ytterligare en SMS avisering för upphämtning. Kunden kan i så fall själv boka en ny utkörning mot en kostnad. Om kunden inte hämtar ut försändelsen inom 14 arbetsdagar från första avisering, returneras försändelsen till Bolaget, vilket medför returavgifter. Maxvikten för Hempaket är 35 kg per paket. Om den sammanlagda beställningen väger mer än 35 kg, skickas den i flera paket. 
  • DPD Företagspaket - Leveransen sker till företagets adress på arbetsdagar under ordinarie arbetstid med avisering. Om kunden inte är på plats för att ta emot paketet, levereras försändelsen till närmaste utlämningsställe för paket upp till 20 kg eller filial/depå för paket över 20 kg. Företaget aviseras per brev. Företaget kan i så fall själv boka en ny utkörning mot en kostnad. Om kunden inte hämtar ut försändelsen inom 14 arbetsdagar från första avisering, returneras försändelsen till Bolaget, vilket medför returavgifter. Maxvikten för DPD Företagspaket är 35 kg per kolli. Om den sammanlagda beställningen väger mer än 35 kg, skickas den i flera kollin.
  • Pall - Stora och tunga leveranser skickas i regel på pall. Vid en planerad palleverans, kontaktar vi alltid kunden i förrväg.

För att minimera transportkostnader, transporttider och miljöpåverkan, tillämpar vi i största möjliga mån direktleverans från leverantör till kund, vilket kan innebära att en beställning skickas med fler än en kolli. 

Leveranstid
Normalt skickas beställningar från Bolagets eller leverantörens lager samma eller kommande arbetsdag, och leveransen sker då inom 3 - 5 arbetsdagar.

Restnotering
Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager. Skulle en beställd produkt vara restnoterad, informerar vi kunden om uppskattad leveranstid. Om varan beräknas inkomma inom rimlig tid och varans pris överstiger 100 kr, restnoterar vi varan och levererar, utan extra kostnad, så snart den inkommit på vårt lager. Om en vara restnoterats av oss, har kunden rätt att avbeställa varan. Har en kund betalat i förskott och vill häva köpet på grund av en försenad leverans betalar vi tillbaka pengarna inom 30 dagar.

Transportskador
Om kunden vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ombeds kunden att anmäla skadan till transportören eller dess representant. Om denne ej åtager sig skadeansvaret, skall kunden kontakta Bolaget.

Fraktpriser
Våra fraktpriser motsvarar våra egna fraktkostnader och baseras på fraktvikten, som utgörs av de beställda produkternas totala vikt plus embellagens vikt, med eventuella tillägg för skymmande produkter, pallar, farliga gods med mera. Fraktvikten kan därför avvika från den sammlagda produktvikten. Vänligen observera att fraktkostnader för skåp avser endast leverans till gatuadress och att inbärning av skåp inte ingår om inget annat anges.

Avgifter

  • Outlösta paket - Om vi får tillbaka paket som inte tagits emot eller hämtats ut från transportörens serviceställe eller lager, debiterar vi kunden för fraktkostnaderna plus en hanteringsavgift på 150 kr. Har man haft 3 outlösta paket kommer ens kundnummer att spärras för handel hos oss.
  • Ändrat förfogande - Vill man ändra leveransadress eller -mottagare för en leverans efter att leveransen har lämnat vårt eller leverantörens lager, utgår en avgift om 225 kr per paket (kolli).
  • Förlänga liggetid - Vill man förlänga liggetiden för en leverans hos ett serviceställe, utgår en avgift om 275 kr per paket (kolli). 

 

§5 Ångerrätt

Ångerfrist
Distans- och och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) ger en konsument som köper en vara på distans (t ex via Internet) en lagstadgad ångerfrist på 14 dagar. Det innebär att man som kund har 14 dagar på sig, från den dag en vara mottogs, att meddela oss ifall man inte vill ha den. Orsak till varför man ångrat sitt köp behöver inte anges.

Aktsamhet
Ångerrätten omfattar en laglig rätt att undersöka att en vara man beställt från oss fungerar/passar. Observera dock att den lagstadgade ångerrätten endast gäller om varan returneras i "väsentligen oförändrat skick" (10 §). Vi ber därför våra kunder att öppna varornas originalförpackningar med aktsamhet, så att de vid behov kan återställas till säljbart skick.

Undantag
Vissa varor är undantagna från den lagstadgade ångerrätten med stöd i lagen, till exempel specialbeställda varor som nycklar och lascylindrar, varor som förändras på kunden begäran (till exempel med tryck), varor som riskeras att förstöras inom ångerfristen, eller om förseglingen brutits för upphovsskyddat material (tll exempel CD eller DVD skivor).

Retur
Vid ångrat köp återbetalar Bolaget kostnaden för de returnerade varorna. Detta förutsätter dock att de returnerade varorna inklusive produktförpackningarna är i oförändrat och säljbart skick, det vill säga oanvända, ej förstörda och ej skadade. Om de returnerade produkterna inklusive förpackningarna inte längre är i säljbart skick, äger Bolaget rätt att göra avdrag på upp till hela varukostnaden. Om kunden önskar returnera en vara, vänligen kontakta vår kundtjänst genom vår kundserviceportal eller per e-post kundservice@stgeorge.se, så skickar vi en returfraktsedel som måste användas när varorna skickas tillbaka. Vid retur bör orginalförpackningen skickas tillbaka väl emballerad för att undivka skador på förpackningen under returtransporten. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta ut returer som skickas på annat sätt än genom returfraktsedeln.

Observera även att om kunden har valt faktura som betalningsalternativ, så är det kundens ansvar att betala fakturan innan förfallodatum, även om hela eller delar av leveransen är returnerade. Återbetalning / kreditering av fakturan, med avdrag för kostnader för returfrakt samt eventuella avdrag på produktkostnaden enligt ovan, görs efter kundens retur har hanterats och godkänts, och sker genom samma betalningssätt som kunden använt vid köpet. Vi hanterar och administrerar returer löpande, med en ungefärlig hanteringstid på 10 arbetsdagar. Enligt distanshandelslagen har vi 30 dagar på oss att hantera och kreditera returer.

 

§6 Reklamationer

Vid reklamationer eller fel leverans ombeds kunden att inom skälig tid kontakta vår kundtjänst genom vår kundserviceportal eller per e-post kundservice@stgeorge.se och beskriva felet. Bolaget kommer därefter att skicka en returfraktsedel till kunden, för att ge kunden möjligheten att skicka tillbaka de reklamerade eller felaktiga varorna på Bolagets bekostnad. Reklamationsrätten gäller i 3 år. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

 

§7 Garanti

Normalt lämnar vi ett (1) års garanti på våra varor, med undantag för förbrukningsvaror och batterier. Garantin gäller om någon vara, trots normal användning, skulle gå sönder eller sluta fungera inom denna tidsperiod. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar endast reparation eller utbyte av produkten vid funktions-, fabrikations-, eller materialfel. Vänligen observera att flera produkter i webbutiken kräver en fackmannamässig installation, och att eventuella produktfel, skador eller följdkostnader på grund av en felaktig installation av produkten ej omfattas av garantin. Fakturan/garantibevis skall kunna uppvisas vid garantianspråk.

 

§8 Ansvarsfrihet

Vissa produktegenskaper (funktioner) kan vara beroende på externa tjänster (som till exempel telefoni, Internet, DNS tjänster), övrig teknisk utrustning (som till exempel modem, router, switches och annan nätverksutrustning) och dess konfiguration, samt andra förutsättningar och omständigheter. Bolaget tar under inga omständigheter ansvar för produktens funktionalitet som är beroende på en eller flera av dessa faktorer.

 

§9 Force majeure

Bolaget är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden. Bolaget reserverar sig vidare för bild och textfel.

 

Personuppgifter & Sekretess

Ditt förtroende är en hederssak för oss. Vi vet att du bryr dig om hur information om dig används och delas, och vi vill att du ska känna dig trygg när du använder våra tjänster vad gäller säkerheten kring din personliga information. Bolaget är ansvarig för de personuppgifter som kunden har lämnat till oss. Dessa uppgifter kommer att användas för att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål. Vill kunden göra någon ändring av sina uppgifter gör kunden detta enklast via webbplatsen. Önskar kunden bli borttagen ur registret, kontaktar kunden oss. Hanteringen av din personliga information styrs av vår integritetspolicy. Genom att besöka oss, accepterar du vår integritetspolicy.

Vilken slags information samlar Bolaget om mig?

  • Information avseende din beställning
  • Cookies

Till vad används informationen om mig?
Vi respekterar din integritet och värdesätter ditt besök hos oss. Inte vid något som helst tillfälle ger vi dina kontouppgifter eller din betalningsinformation åt en tredje parts försäljare, kompanjon eller annan tjänsteupphållare utan att det är absolut nödvändigt för att fullborda din transaktion eller beställning. All denna information hanteras i enlighet med den gällande svenska Personuppgiftslagen (PUL).

Hur säker är information om mig?
All kommunikation mellan din webbläsare och webbutiken skyddas av Secure Sockets Layer (SSL) certifikat, vilket innebär att webbutikens identitet garanteras och alla

 Villkorsändringar

Förändringar i Bolagets affärsverksamhet kan medföra ändringar i vår integritetspolicy och våra användningsvillkor. Därför rekommenderar vi våra kunder att vid återbesök uppdatera sig om villkoren. Vår nuvarande integritetspolicy gäller all den information som vi sparar om dig och ditt konto i dagsläget.

Frågor?
Har du frågor angående våra köpvillkor, integritetspolicy, eller annan policy, är du alltid välkommen att kontakta oss.

 

Dessa köpvillkor gäller från och med 2 juli 2017.

 

Bolagsuppgifter

St George Security Store
c/o United Commerce Group Scandinavia AB
Org nr. 556935-7121
Wallingatan 38, 4tr
111 24 Stockholm

Kontaktuppgifter:
Telefon: 076-323 33 79
E-post kundservice@stgeorge.se